Sähköauto perheen koekäytössä

Pasi Ja Irina Niinikoski Raalasta voittivat viikonlopuksi koeajoon Nurmijärven Sähkön upouuden hybridin VW Golf GTE:n sähköyhtiön rekisteröitymisen yhteydessä järjestetyssä asiakaskilpailussa. Testiajo sattui juuri kovimpien pakkasten aikaan tammikuussa – kuinka sähköauto selvisi siitä?

Pasi Niinikoski opiskeli autoalaa 2000-luvun alkupuolella, jonka seurauksena hän kiinnostui suomalaisesta sähköautoprojektista, joka perustui Toyota Corollaan. Suomalaisten insinööriopiskelijoiden tavoitteena oli koota Suomessa Corollan runkoon ja pohjaan ulkomaisista osista sähköauto, jota kutsuttiin E-Corollaksi. Projekti ei kuitenkaan koskaan päässyt valmiiseen tuotteeseen asti, vaan on edelleen prototyyppivaiheessa.

– E-Corollan idea perustui siihen, että autosta poistetaan polttomoottoriosat ja korvataan ne sähkökomponenteilla. Olin jo tuolloin sitoutunut hankkimaan tuon sähköauton, mutta siitä ei sitten tullut valmista, Pasi Niinikoski kertoo. Mutta nyt hän pääsi sähköauton rattiin.

Auto lataa ajossa, kun ei kaasuteta

Niinikosken perhe asuu upeassa maisemassa maaseudulla Raalassa hartiapankilla rakennetussa talossa, jossa on 126 m2 tilaa ja suora sähkö- lämmitys. Perheen toisella kymmenellä olevat tyttäret Saara ja Noora molemmat harrastavat tanssia ja voimistelua, ja Saara vielä pianonsoittoa. Golf GTE pääsikin näyttämään luonHarrastuksiin sähköautolla Golf GTE koeajossa Niinikosken perheellä Pasi Ja Irina Niinikoski Raalasta voittivat viikonlopuksi koeajoon Nurmijärven Sähkön upouuden hybridin VW Golf GTE:n sähköyhtiön rekisteröitymisen yhteydessä järjestetyssä asiakaskilpailussa. Testiajo sattui juuri kovimpien pakkasten aikaan tammikuussa – kuinka sähköauto selvisi siitä? teensa, kun tyttöjä vietiin harrastuksiin.

– Tykkäsin automaattivaihteistosta. Varustelutaso oli kaikin puolin korkea – hyvät penkitkin. Kun laittoi auton ajonaikaiseen lataustilaan, ei tarvinnut juurikaan käyttää jarrua lähestyttäessä risteyksiä. Takana tulevia saattaa hämätä se, että jarruvalot eivät pala.

– Kulutuksen puolesta meni samoilla bensoilla kuin oma auto, Ford Focus, keskikulutus oli 5,9 l. Sähkövaraus näytti koko ajan, että ajettavissa on 11 km, mutta sähköajo ei mennyt päälle lainkaan – liekö syynä pakkaset ja matala lataus. Ehkä energiaa ei olisi riittänyt sisätilojen lämmittämiseen.

– Peruutustutka on kiva, huikkaa 10-vuotias Saara-tytär.

Energiaa säästetään lämmittämällä puulla

Niinikosken perhe säästää energiaa sammuttelemalla turhia valoja ja lämmittämällä puulla, joka saadaan naapurin metsästä. Autotalliin Pasi hommasi juuri ilmalämpöpumpun. Irina on töissä Nurmijärven keskustassa ja Pasi Karhunkorvessa. Kesäisin työmatkat taitetaan välillä polkupyörällä.

– Ilmaston lämpeneminen panee välillä vähän miettimään. Koetamme vähentää jätettä, esimerkiksi ruokajätettä. Lasten vaatteita kierrätämme sukulaisille, Irina Niinikoski toteaa.

– Kyllä tuollainen sähköauto voisi tulla kyseeseen, jos se olisi halvempi. Tarvitsisimme myös farmariversion. Robottiautot olisivat hyviä. Vantaan asuntomessuilla näimme busseja, jotka kulkivat ilman kuljettajaa. Pitäisi olla sellainen tilattava robottiauto, että ei tarvitsisi pitää omaa autoa, Pasi toteaa.