Kotilatausasema pientaloon

Liikenteen päästöt pitäisi puolittaa vuoteen 2030 mennessä. Autotehtaat ovat investoineet eniten sähköautoihin. Asiantuntijat pitävät mahdollisena saavuttaa 250 000 sähköauton lukumäärä tuohon vuoteen mennessä. Tavoitteet vaativat myös latauspisteiden määrän voimakasta lisääntymistä. Kerromme mitä pitää ottaa huomioon, kun hommaat latausasemaa kotiin.

Sähköautoa voi ladata monella eri tavalla riippuen siitä, millainen sähköauto on ja miten nopeasti sen haluaa ladata. Ensin onkin selvitettävä tarpeet:

– Minkälainen on sähköauton akuston koko kilowattitunneissa ilmaistuna (kWh)?
– Kuinka monta kilometriä autolla päivittäin ajetaan?
– Kuinka nopeasti akku pitää saada ladattua?

Ajaminen vaatii 15–20 kWh/100 km.

Lataus tavallisesta pistorasiasta

Sähköautoa on mahdollista ladata tavallisesta ulkokäyttöön suunnitellusta ns. schuko-pistorasiasta, kahdeksan ampeerin (A) virralla väliaikaisesti. Lataus vie paljon aikaa, kun teho on vain 1,8 kW. Järjestelmää ei ole suunniteltu pitempiaikaiseen virransyöttöön ja siitä voi seurata ongelmia. Jos pistorasia lämpenee, on lataus lopetettava välittömästi. Schuko-järjestelmässä on oltava vikavirtasuojakytkin. Schuko-latauksella voit hankkia kokemuksia ja teettää sitten muutostöitä kokemusten perusteella.

Sähköauton latauksessa ei saa koskaan käyttää jatkojohtoa tai adaptereita. Latausjohdot eivät saa mennä esim. ikkunan läpi, vaan latauksen on tapahduttava yhdessä tilassa autonvalmistajan välineillä. Sähköauton mukana tulee yleensä kahdet latausjohdot. Toisessa johdossa on mukana laite, joka rajoittaa lataustehon kahdeksaan ampeeriin, jollaista tavalliset pistorasiat kestävät. Toisessa on puolestaan Type 2 -pistotulppa, jolla voi ladata tarkoitusta varten suunnitelluilla latauslaitteilla korkeammilla tehoilla eli nopeammin.

Pääsulaketta ja liittymää on mahdollista suurentaa ja silloin tulee olla yhteydessä Nurmijärven Sähkön tekniseen asiakaspalveluun. Muutokset tekee asiakkaan valitsema sähköurakoitsija, ei sähköyhtiö.

Yksinkertaisimmillaan pientaloon voi asentaa vikavirtasuojakytkimellä varustetun 16 ampeerin pistorasian sähköautolle. Yleensä sillä pärjää hyvin esimerkiksi hybridien kanssa. 16 A sulake pystyy antamaan sähköenergiaa 3,6 kW teholla. Käytännössä yli 3,6 kW teho vaatii kolmivaihevirtaa.

Latauslaite

Jos päädyt siihen, että tarvitset latauslaitteen, etsi sähkömiehiä osoitteesta www.loydasahkomies.fi. Kilpailuta toteutus urakointioikeudet omaavien (tukes nro ja y-tunnus) sähköurakoitsijoiden kesken.

Mitoita ja rakennuta järjestelmä tulevaisuus huomioiden, se tulee ajankuluun edullisemmaksi. Kannattaa asennuttaa samantien 22 kW latausasema ja järjestelmä, sillä hintaero pienempiin on vähäinen. Latausaseman hinta asennettuna on noin 1500–2000 euroa.

Jos et tiedä mitään sähköauton lataamisesta tai lataat aurinkosähköllä, ota yhteyttä energianeuvoja Jarmo Kauppiin. Muuten sinun ei tarvitse olla yhteydessä sähköyhtiöösi, paitsi jos pientalon pääsulaketta pitää suurentaa.